De rector over JTC onderwijs in Corona-tijden

Graag wil ik met alle lezers delen hoe ik aankijk tegen het onderwijs dat wij in deze bijzondere tijden verzorgen op het JTC. Ik wil een paar belangrijke thema's benoemen, en aan het eind zal ik aangeven hoe ik e.e.a. waardeer.

Met vriendelijke groet
Rector-bestuurder Charles van Wettum van het JTC in Roosendaal 
 ==================

Examenklassen

Onze examenleerlingen zitten op dit moment gewoon op school en hebben 'gewoon’ les. Alle lessen gaan door volgens het rooster. Vrijwel alle docenten zijn gewoon op school en verzorgen de lessen in de klas. Een enkele docent zit in verband met persoonlijke omstandigheden thuis en verzorgt de lessen online naar de klas die op school zit met een klassen assistent in het lokaal. Het ziekteverzuim van onze docenten is héél beperkt, we hebben de laatste maanden vrijwel geen Corona-gevallen gehad - ongetwijfeld mede dank zijn onze goede ventilatievoorzieningen en de manier waarop zowel medewerkers als leerlingen (over het algemeen ...) de maatregelen op school correct hebben uitgevoerd.

Als gevolg van de 1,5 meter maatregel zitten klassen zoveel mogelijk in onze grotere lokalen. Vaak is dat een oplossing, maar niet altijd – als het onmogelijk was een klas in een groot genoeg lokaal in te roosteren is de klas verdeeld over twee lokalen naast elkaar. Dat zit de docent in het éne lokaal en een klassen assistent in het andere. De docent streamt een deel van de les, pendelt tussen de twee lokalen, en kan zo alle leerlingen redelijk aandacht geven.
Het is voor docenten van examenklassen een forse opgave. De programma's, inhaaltrainingen, individuele aandacht om leerlingen bij de stof te houden en het tempo te handhaven. Docenten moeten schakelen tussen de fysieke lessen die ze aan examenklassen geven en de online-lessen die ze het volgende uur aan andere klassen geven. Ze moeten schakelen niet alleen in leerstof en niveau, maar ook in didactiek en interactie met de klas en voorbereiding en uitvoering. Het is een veeleisend proces. En eerlijk gezegd: het verloopt binnen de mogelijkheden van de omstandigheden uitstekend.

Voor onze examenleerlingen zijn het moeilijke tijden. Je motivatie op peil houden is lastig door alle onzekerheid, door de vele regels, door de afwezigheid van veel sociale activiteiten op school en daarbuiten. Toch zie ik dat leerlingen trouw naar school komen, over het algemeen meedoen aan de inhoud van hun lessen. Sommigen worstelen er meer mee dan anderen, sommigen hebben daardoor ook meer moeite om zichzelf te motiveren en zich aan de  Corona-regels te houden. Maar voor het geheel geldt: mijn complimenten voor de manier waarop leerlingen van het JTC met de situatie omgaan ....
 
Al met al zijn de lessen natuurlijk niet optimaal. Maar we slagen erin om alle vakken bij alle leerlingen aan te bieden, onze docenten kunnen hun vak inhoudelijk voldoende presenteren en door hun grote inzet kunnen we vaststellen dat we bij de meeste vakken op schema liggen voor de planning van de examenstof. Dat geeft onze leerlingen een voorbereiding op de (school-) examens die zo goed is als onder de huidige omstandigheden mogelijk is.

Achterstanden bij examenkandidaten?

De leerlingen die nu in de examenklassen zitten, hebben in het afgelopen jaar wel soms achterstanden opgelopen. Die moeten opgelost worden – wij gaan er voorlopig van uit dat de examenstof niet aangepast zal worden en op het moment van de examens moeten we dus wél alle stof netjes hebben behandeld en getraind. Wat doet het JTC om hen daarbij te helpen?

  • In de zomer is er een zomerschool geweest waarin ongeveer 30 examenkandidaten een week fulltime aan enkele examenvakken hebben kunnen werken met begeleiding van externe docenten;
  • Er is in de herfst een scholing geweest waar ongeveer 30 examenkandidaten hebben kunnen werken aan hun studievaardigheden – planning, zelfregie, zelfmotivatie; belangrijk voor een goede studie maar bij sommigen waren hun vaardigheden op dat gebied weg gesleten door het onregelmatige studiejaar;
  • Er zijn KWT-uren ingeroosterd: uren in het lesrooster waarin leerlingen extra ondersteuning en extra lessen kunnen krijgen van hun vakdocenten – zo kunnen ze extra hulp krijgen bij de vakken die ze zelf moeilijk vinden;
  •  Er zijn voor specifieke vakken examentrainingen gerealiseerd en ook nog verder gepland – bij vakken waarin er vakinhoudelijke achterstand is, is dat een mogelijkheid om door deskundigen snel en inhoudelijk hoogstaand bijgespijkerd te worden; nog afhankelijk van de precieze manier waarop uiteindelijk het examen georganiseerd zal worden, volgt hier nog aanvullend aanbod;
  • Voor de eindexamenkandidaten is, ook nu tijdens de lockdown, a2 ingericht als rustige studieruimte. Ze kunnen hier de hele dag terecht, ook na schooltijd.
Of en hoe de examens zullen worden afgenomen? Dat weten we nu nog niet, eind februari zal daar duidelijkheid over zijn. De leerlingen van het JTC zijn op dit moment op alle mogelijke opties voorbereid - zodra duidelijk is hoe het precies gaat worden gaan we ons daarop focussen.

=======================
De andere klassen

De regelgeving is duidelijk: alle niet-examenklassen volgen onderwijs op afstand: de docent zit thuis of op school en geeft via internet les aan de leerlingen die thuis zitten.

Het JTC heeft ervoor gekozen om het normale rooster te blijven aanbieden: alle lessen en met de normale lesduur en het normale rooster. Dat hebben we gedaan om helderheid en structuur te blijven aanbieden. Zo blijven onze leerlingen zoveel als mogelijk is op schema met de inhoud van het onderwijs en blijft ook het dagelijks leven zoveel mogelijk gestructureerd.
Het is wél een forse opgave, zowel voor docenten als voor leerlingen. De dagen zijn soms lang en niet altijd zo afwisselend als we op school zouden kunnen realiseren. Tegelijk is de structuur duidelijk en consequent – iedereen weet hoe het gaat en we kunnen ons aan die structuur vasthouden.

Natuurlijk leren we als school wel voortdurend bij. Inmiddels zijn vakken als LO ook ingevuld. Docenten krijgen steeds meer greep op de toepassing van extra applicaties om lessen beter vorm te geven (daar doen we ook veel scholing voor, en we investeren in hardware). We leren steeds meer over hoe we moeten toetsen, hoe we afwisseling in lessen kunnen brengen, hoe we stevige uitleg moeten combineren met iets meer ontspanning.  Het is en blijft een zoektocht – net als iedereen verlangen we naar het moment waarop ons onderwijs weer ‘gewoon’ kan worden (en misschien realiseren we ons nu pas hoe bijzonder eigenlijk dat ‘gewoon’ was).

‘Achterstanden’ en andere problemen

‘Achterstanden’ zijn bij niet-examenkandidaten heel anders van karakter: we kunnen wat makkelijker met leerstof schuiven, we kunnen anders plannen, we kunnen soms iets laten vervallen. Collectieve achterstanden zijn er eigenlijk niet - we willen op het JTC voor deze leerlingen dan ook niet over ‘achterstanden’ spreken.
Wel zijn er individuele situaties die aandacht vragen: leerlingen die individueel sommige vakken niet aan kunnen, leerlingen die onveilige of onrustige werkplekken thuis hebben, leerlingen die vorig jaar hebben gekozen voor overgaan terwijl dat eigenlijk niet verantwoord was, leerlingen die last hebben van de beperkingen of eenzaamheid en daardoor neerslachtigheid ontwikkelen of in andere problemen komen.
 Voor al die leerlingen heeft het JTC verschillende acties opgezet:
  • In KWT-uren kunnen leerlingen extra ondersteuning van hun vakdocent krijgen voor de vakken waar ze problemen mee hebben;
  • We organiseren bijles door PeerTutoren – medeleerlingen die vakinhoudelijk bijles geven – hiervan maken tientallen leerlingen gebruik;
  • We hebben een huiswerkplaats: een plek waar leerlingen in de middag rustig hun huiswerk kunnen maken bij een kopje thee – hiervan maken 50 tot 80 leerlingen gebruik;
  • We spreken via mentoren en soms teamleiders met leerlingen die onoverbrugbare achterstand op de klas hebben opgelopen over de mogelijkheden voor volgende jaren en wat dan nu de meest verstandige keuzes zijn.
  • ​​​​​​​Een apart thema is nog de ondersteuning voor leerlingen die sociaal of emotioneel lastig zitten. Die zijn er altijd, natuurlijk : we hebben daar onze medewerkers Ondersteuning voor. In deze tijd merken we dat er meer leerlingen zijn met zorgen op dit gebied en dat bij leerlingen waar we die zorg al hadden de situatie vaak ernstiger of moeilijker wordt. De is extra bemensing van onze afdeling Ondersteuning gerealiseerd en we proberen al onze leerlingen zoveel mogelijk te helpen, samen met de medewerkers van Jeugdzorg en andere hulpverleningsinstanties.

Als ouders bij hun kinderen constateren dat er op één van de gebieden steun nodig is: neem contact op met de mentor of de teamleider - we willen altijd samen met u kijken wat de school kan doen ...


Al met al

De Corona-crisis is een last voor iedereen:
  • Voor ouders die nu dag en nacht de kinderen over de vloer hebben, thuisonderwijs moeten geven aan basisschoolkinderen, pubers moeten motiveren en steunen, en óók hun eigen dagelijkse beslommeringen hebben.
  • Voor leerlingen, die de structuur van de dag missen, die hun vriendenkring missen, die de leuke dingen van het leven en de school missen, en dat is best deprimerend.
  • Voor docenten die de interactie met de klas missen en de hele dag moeten praten tegen een monitor, die de prachtige essentie van hun mooie vak zien verdwijnen in het ICT-moeras, die werkvormen moeten uitvinden en tegelijk gebruiken.
  • Voor de JTC-gebouwen en degenen die daar werken, die in plaats van een levende omgeving in een vrijwel leeg gebouw ronddolen.
We hopen allemaal dat het zo snel mogelijk voorbij is. In de tussentijd maken we er het beste van. Dat doen we met elkaar – zoals we dat altijd op het JTC doen.

Trots
Als ik naar ons JTC-onderwijs kijk, hoe lessen verlopen, hoe contacten gaan, hoe gesprekken zowel over de stof als over andere onderwerpen verlopen, dan denk ik: we doen dat gezien de omstandigheden op het JTC best goed.
Ik ben trots op onze leerlingen, die in al deze beperkingen leven en zich in blijven zetten.
Ik ben trots op onze medewerkers, die bij elke verandering zich blijven inzetten, steeds op zoek naar wat goed is voor de leerlingen en voor hun vak;
Ik ben trots op de ouders die ons in overgrote meerderheid steunen en meewerken en daarmee het proces  van de school ondersteunen en mogelijk maken. 

Dat wilde ik graag hier ook even hardop zeggen ...

Media
  • 2016 Rector Charles van Wettum - groot  2