(extra) Hulp bij de studie

Update 21 oktober 2020:

Door Corona zijn er bij sommige leerlingen achterstanden of zorgen ontstaan - voor de visie van het JTC op 'achterstanden'- zie de publicatie van 6 juli onderaan dit item.
Bij sommige leerlingen zijn er aanwijsbaar studieproblemen waar het JTC uitdrukkelijk aandacht aan geeft, bijvoorbeeld bij examenprogramma’s. Soms zijn zorgen van leerlingen minder zichtbaar, bijvoorbeeld als het gaat om studievaardigheden of planning of motivatie. Enkele leerlingen hebben last van nóg andere dingen: geen rustige studieplek thuis, gevoelens van neerslachtigheid. In ons JTC-corona-programma bieden we op maat aan leerlingen ondersteuning. Lees hieronder over de mogelijkheden ...

Rond (voor-)examenklassen 
De zomerschool was in augustus en die is inmiddels voorbij: 28 examenkandidaten hebben deelgenomen. 
Er is een ondersteuningsprogramma studievaardigheden voor leerlingen (voor-)examenklassen. Dit is inmiddels gestart, er doen momenteel ruim 25 leerlingen mee maar er zijn nog plekken vrij. De uitvoering vindt plaats onder leiding van externe begeleiders. Informatie is te krijgen bij de teamleiders.
Voor inhoudelijke vakondersteuning door onze eigen docenten zijn er zijn er naast de normale vaklessen ook nog uren KeuzeWerkTijd (KWT) ingeroosterd. Deels staan ze nu al in het rooster, maar mogelijk komen er in de komende tijd ook nog bij. Informatie krijgen leerlingen via de mentoren - maak er goed gebruik van, leerlingen dragen hier (ook) zelf verantwoordelijkheid!
Examentrainingen zijn een prima manier om de stof te bestuderen, te zien waar je energie en tijd in moet steken. Bespreek dat met je docent, laat de je adviseren, gebruik bijvoorbeeld de mogelijkheden van VO-content of ander platforms voor oefenen van examens. Informatie kun je vinden bij de vakdocenten. 
Rond bovenbouwklassen 
Er is mogelijkheid van individuele bijles door TopTutors (vaak oud-leerlingen van het JTC). Dit is al opgestart - leerlingen zijn hierover al geïnformeeerd. Nieuwe instappers zijn op dit moment nog te plaatsen (de school betaalt!).  Leerlingen of ouders kunnen zichzelf melden, informatie kun je eventueel krijgen via de teamleiders of bij mevrouw Celik, gce@jtc-roosendaal.nl
Ook voor extra vakinhoudelijke ondersteuning door onze eigen docenten zijn er voor bovenbouwklassen naast de reguliere vaklessen ook nog KWT-uren, ze staan in je rooster. Maak er zinvol gebruik van!
Rond Onderbouwklassen 
Er is mogelijkheid van individuele bijles door lentoren (JTC-bovenbouw-leerlingen). Dit is inmiddels gestart, voor nieuwe instappers is nog ruimte (de school betaalt!). Leerlingen of ouders kunnen hun belangstelling melden bij mevrouw Asik, has@jtc-roosendaal.nl
Voor extra vakinhoudelijke ondersteuning door onze eigen docenten zij  er zijn ook voor de onderbouw KWT-uren ingeroosterd. Na de 2e week van november komen er nog meer - houdt dat in de gaten en gebruik de mogelijkheden goed!
Coaching en ondersteuning 
​Leerlingen kunnen soms in de knoop zitten - misschien wel meer dan in andere jaren. Vaak kunnen mentoren je helpen met studieplanning of met motivatie. Neem het initiatief, en praat dus met je mentor (of een andere docent waar je goed mee kunt praten).
Maar soms heb je meer steun nodig. Er is ook steun als je bijvoorbeeld  neerslachtig bent, of andere zorgen hebt waar je niet uit komt. Het JTC heeft mensen waar je méér steun kunt krijgen. Blijf er niet mee lopen, maar vraag ernaar bij je mentor, of bij de teamleider, of bij een conrector. Of mail naar mevrouw Suijkerbuijk, asu@jtc-roosendaal.nl 
  
Update 6 juli 2020:

Uit de eerder al gepubliceerd Corona-updates: 
Er wordt veel gesproken over ‘achterstanden’ die er zouden zijn ontstaan door Corona. Dat is maar relatief. Sommige vakken hebben gewoon de geplande leerstof kunnen afronden, andere vakken hebben selectief leerstof behandeld en daar is géén reparatiewerk nodig.
Op een paar punten is dat vermoedelijk wél nodig:
- Voor sommige vakken is in voorexamenklassen niet alle geplande examenstof behandeld. We weten nog niet of dit een probleem wordt: het is nog niet duidelijk of de vorm en inhoud van examens in 2020-2021 zal worden aangepast.
- Soms zijn leerlingen achtergebleven bij het niveau van hun klasgenoten - daar wil het JTC wél actief wat aan gaan doen; 
- Sommige leerlingen hebben last (gekregen) van lacunes in sociale vaardigheden, studievaardigheden, planningsvaardigheden, en soms is duidelijk dat thuis de noodzakelijke rustige werkplek ontbreekt.
Eerst diagnose …
De periode tot de zomer hebben wij op het JTC gebruikt om samen goed na te denken over de beste manier om verder te gaan. Er zijn formatieve toetsen afgenomen (die meten 'waar de leerlingen staan'), er zijn speciale leerlingbesprekingen geweest met alle betrokken docenten, die hebben geresulteerd in adviezen. 
… dan advies en keuze...
Wij hebben van elke leerling een beeld gevormd hoe hij of zij er voor staat: op basis van toetsen, op basis van onze ervaringen met elke leerling, de deskundigheid van de docenten en hun waarnemingen van de kwaliteiten van leerlingen, de inzet en prestaties tijdens het afstandsonderwijs, de inzet en prestaties in de laatste weken van 'Corona-onderwijs' – ze telden allemaal mee in het advies dat de school heeft uitgebracht. Dat was een zwaar advies: het gaf de verwachtingen die we van onze kinderen hebben voor het volgende schooljaar. Ouders hebben met hun kinderen vervolgens zélf gekozen en daarmee bepaald welke last ze zichzelf voor het volgende jaar opleggen.
Voor de begeleiding die de school volgend jaar aanbiedt aan leerlingen zal het advies en de keuze van ouders géén gevolgen hebben. Er komt niet minder ondersteuning omdat ons advies niet opgevolgd is. Er komt ook niet meer ondersteuning omdat leerlingen eventueel boven hun mogelijkheden moeten werken. Alle leerlingen krijgen dezelfde ondersteuning.
Begeleiding
De zomer houden wij vrij. Iedereen heeft de rust en ontspanning hard nodig – we hopen met zo min mogelijk restricties door de Corona. Tijdens de laatste week van de zomervakantie organiseren wij voor een groep van ca 30 leerlingen uit de huidige voorexamenklassen een zomerschool. Het gaat hierbij om leerlingen die volgens de afdelingsleiding en vakdocenten een essentieel deel van de examenstof onvoldoende beheersen. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen zijn inmiddels door de school uitgenodigd en alles is gepland.
Voor álle leerlingen organiseren wij volgend jaar veel activiteiten om hen te begeleiden, gebaseerd op het individuele beeld dat van elke leerling is gevormd. Centraal staan KWT-uren – ingeroosterde uren met JTC-docenten waarin zij extra ondersteuning krijgen voor de vakken die óf door hun docenten of door henzelf worden gekozen. Het aantal KWT-uren dat het JTC aanbiedt wordt ongeveer verdubbeld.
Er worden daarnaast bijspijkercursussen georganiseerd buiten schooltijd, momenten waarop leerlingen begeleid worden in kleine groepjes en waarin ze door docenten, toptutors of lentoren worden geholpen in de leerstof. Er wordt extra leer- en oefenstof aangeboden, de ervaringen die we afgelopen maanden hebben opgedaan met digitaal aangestuurd onderwijs gaan we zeker gebruiken en ook op de leerpleinen gaan wij huiswerk- en oefensessies organiseren. We gaan aan het werk met trainingen voor studievaardighedentraining, voor sommigen is mogelijk een rustige plek voor het maken van huiswerk al heel belangrijk.
Dat betekent niet dat élke leerling te maken zal krijgen met extra werk of opdrachten – we baseren het aanbod op wat een individuele leerling nodig heeft en aan kan. En altijd in overleg met de ouders.
Op weg naar 2020-2021
Dit zijn de plannen … Wij hebben ons lopende schooljaar netjes afgesloten.
Eerst gaan al onze medewerkers, onze leerlingen en hun gezinnen genieten van een rustgevende en ontspannen vakantie – die hebben we zéker verdiend!
En wij gaan door om voor de periode na 17 augustus 2020 weer een mooi nieuw schooljaar te organiseren. Want wat er ook mag gebeuren: wij zijn JTC.
Media
  • 7-2-laat_190130_150624