Leerlingenraad

Verslag van het gesprek van de leerlingenraad met de rector op 24 juni 2021
We hebben samen weer eens in een lokaal gezeten. We evalueren het 'Corona-jaar'. 
  • Voor sommigen was thuis leren heel prettig: minder afleiding, rustig. Tussenuren waren voor hen ook effectiever thuis dan op school, dan doen ze vaak niets. Voor deze leerlingen was online-leren weliswaar wat eenzaam, maar ze hebben geen achterstanden opgelopen. Voor ander leerlingen was thuis proberen te studeren juist een groot probleem, bijvoorbeeld doordat ook huisgenoten thuis moeten werken en ze zich onvoldoende konden concentreren, of doordat zij zelf zich niet konden motiveren. Zij denken dat ze hierdoor wel achter zijn geraakt, en dat is maar gedeeltelijk goedgemaakt door op school op de leerpleinen online-lessen te volgen. Zij moeten nu op volle kracht werken omdat de rest van de klas wel op hen voorloopt.
  • Het werken met halve klassen is minder efficiënt dan hele lessen online. Het is voor docenten bijna onmogelijk om zowel met de halve klas in het lokaal bezig te zijn, én met de halve klas thuis. De verdeling van alle leerlingen over de halve klassen was ook een probleem, en door de clusters was de verdeling in clustervakken soms heel erg ongelijk. Maar halve klassen is wél beter dan niets.
  • De verschillen tussen docenten in online-lessen zijn best groot. Variërend van voorlezen tot leuk en afwisselend. Meestal waren de docenten die op school goed lesgeven ook degenen die het meest van de online-lessen hadden gemaakt. Leerlingen hebben veel gebruik gemaakt van YouTube-lessen. Het nut daarvan verschilt erg per vak en erg per docent. De YouTube-filmpjes hebben wel meestal goed geluid, de uitleg is meestal best goed en omdat het soms net anders wordt uitgelegd dan je eigen docent dat doet kan het gebeuren dat je ineens iets wél begrijpt. 
  • Het is voor iedereen duidelijk dat de sociale rol van de school veel belangrijker is dan we van tevoren dachten. De school zorgt voor een goede balans tussen sociaal en leren: naar school gaan is door de motivatie door docenten en óók door medeleerlingen stimulerend voor goed leren. En de uitleg van docenten is ook écht wel nuttig ... 
  • Leerlingen hebben de vele regels door Corona over het algemeen niet als heel hinderlijk ervaren. Het was duidelijk dat het nodig was, het werd goed uitgelegd en je raakte er ook wel aan gewend. Het is wel jammer dat leuke dingen veel zijn verdwenen: excursies en projecten, PopUpClubs, feesten en vooral reizen.  Dingen inhalen in de zomer vinden de leerlingen niet nuttig - iedereen heeft eerst ontspanning en rust nodig. Daarna graag weer een gewoon schooljaar.
Wat de school kan leren van de Corona-ervaringen:
  • Leerlingen die ziek thuis zitten, kunnen soms toch lessen volgen via het streamen. Dat is dan best nuttig, óók als de docent volledig gericht is op de klas in het lokaal. Als een docent ziek is of thuis zit, hebben leerlingen liever een tussenuur dan een gestreamde les - tenzij die gestreamde les door de docent door interactie écht goed wordt aangepakt;
  • We moeten weer beginnen met leuke dingen. En het vooruitzicht daarop is heel belangrijk, het hoeft dus niet al meteen in september, als de school het maar wel snel communiceert 😉; 
  • Het is wél heel handig dat leerstof (boeken, werkboeken, en zo) via de ELO op de laptop te vinden zijn. Van die combinatie van boek en digitale lesstof zou de school steeds meer gebruik moeten gaan maken;
Volgend jaar gaat de Leerlingenraad 'gewoon' door. Alle leerlingen die nu een uitnodiging hadden gekregen, krijgen die volgend schooljaar weer.


Verslag van het gesprek van de leerlingenraad met de rector op 14 april 2021
Op 14 april hadden we een Teams-bespreking. De opkomst was niet erg groot, de bespreking wel heel goed.
We hebben besproken:
  • De sfeer op school op dit moment is goed. Iedereen is blij weer heel regelmatig op school te zijn. De schooldagen zijn goed georganiseerd, de informatie loopt goed, eigenlijk zijn er geen dingen te melden op dit moment die beter zouden moeten of kunnen (behalve dan weer in hele klassen naar school);
  • De examenkandidaten geven aan dat ze geen verschil meer ervaren met de tijd dat er fulltime les was. Ze vinden dat ze goed worden voorbereid op de examens, ze hebben het idee dat dit beter gaat dan op andere scholen omdat ze op het JTC fulltime op school zijn - dat wordt zéér gewaardeerd;
  • Het afstandsdeel van het onderwijs loopt per docent wisselend. Sommige docenten zeggen 'zijn er vragen' en als er dan niet snel iets komt, sluiten ze af. Volgens leerlingen werkt het beter om gericht leerlingen te vragen, dan blijven ze er dichter bij. Bij voorbereiding van toetsen vroeg één docent 'zijn er vragen' en toen die er niet waren, kreeg iedereen de volgende les vrij - terwijl een andere docent leerlingen gericht bevroeg en daardoor was de voorbereiding op de toets beter. Bij thuis werken vinden leerlingen het sowieso lastiger zichzelf te motiveren, er zijn verder geen suggesties van leerlingen wat de school zou kunnen doen om hen hierbij te helpen;
  • De toetsweken liepen goed. Ze waren goed georganiseerd, het waren redelijk normale weken en dat voelde goed aan. Het weekend midden in een toetsweek was heel positief - in sommige klassen was er na het weekend maar één (vaardigheden-) toets, daardoor was het weekend wel wat minder nuttig, volgende keer graag een grotere leertoets na het weekend. De Schoolexamentoetsperiode was goed zo;
  • De resultaten van de toetsen vielen sommige leerlingen wel tegen. Ze dachten dat ze geen achterstanden hadden en hadden vertrouwen in de uitslag, maar bij het cijfer bleek dat ze wél dingen hadden gemist. Dat maakt leerlingen onzeker;
Adviezen voor de komende weken: 
  • Graag vóór de eerste dag van een toetsweek wat studietijd; als je les op woensdag tot 1600 uur is en je het op donderdag de eerste toetsen, dan is de voorbereiding lastig;
  • Graag iets leuks: feest, JTC-optocht, of iets dergelijks. 


Verslag van het gesprek van de leerlingenraad met de rector op 9 februari

In onze onlinesessie hebben wij het volgende besproken:
  1. Klassen met veel tussenuren rond de pauze hebben niet goed een plek waar ze kunnen pauzeren. De afspraken zijn:
  • Buiten de pauze-uren 5e/6e uur kun je in de aula zitten, tijdens het 5e/6e uur: buiten (nu érg koud), of op het leerplein, of in een ingeroosterd lokaal
  • Leerpleinen zijn vaak erg vol (dus: dat werkt inderdaad wel);
  • Ingeroosterd lokaal is niet altijd beschikbaar of bekend - de rector zal hier achteraan gaan. 
  1. De basisafspraak voor een les is ca 30 minuten instructie, verder andere vormen - sommige docenten zijn af en toe nog steeds 50 minuten aan het woord. De rector zal de basisafspraak nog eens communiceren.
  2. Tijdens een online-les worden soms nog docenten gedempt of gekickt. Dat is met instellingen op te lossen, denken wij. De rector zal hieraan aandacht geven bij de informatie aan docenten over inrichting van de online lessen.
  3. Leerlingen die gebruik maken van de mogelijkheid online-lessen te volgen op het leerplein zijn hier heel blij mee, het gaat goed. De rector zal dit compliment doorgeven.
  4. Als een examenklas in twee lokalen naast elkaar zit, is het lokaal zonder docent soms te rumoerig om te kunnen leren - het voorbeeld speelt in sommige klassen in havo5. De rector en betrokken leerlingen zullen de teamleider mevr Duijzer informeren. We kunnen kijken of in overleg met de roosterkamer een klassenassistent ingezet kan worden.

Er komt in het najaar een nieuwe rector, de procedure zal in het voorjaar starten. De school is nu bezig met het profiel van de nieuwe rector - we praten in de over de het profiel zoals de leerlingen dat zien. Daar komen als belngrijke aandachtspunten uit: 

  • Realistisch denkend, in staat zich te verplaatsen in hoe leerlingen school ervaren - ook bij bijvoorbeeld conflicten met docenten. Een open oor, eerlijk luisteren en er ook iets mee doen, goed belangen kunnen afwegen en ook keuzes kunnen uitleggen. Nuttig (of zelfs noodzakelijk?) hiervoor is ervaring in de klas en of op een school;
  • Vriendelijk en vrolijk (vb: groeten op de gang), gezellig, toegankelijk, tijd voor je maken als je hem/haar aanspreekt, voortrekker in serieuze en ontspannende dingen;
  • Het gezicht van de school, trots op de school en op de medewerkers en op de leerlingen, trots uitstralen, in Roosendaal herkenbaar als vertegenwoordiger van het JTC;
============================================================

Verslag van het gesprek van de leerlingenraad met de rector op 8 oktober

De rector legt de rol uit van de leerlingenraad en de verhouding tot de Leerlinggeleding in de Medezeggenschapsraad. De leerlingenraad gaat over dagelijkse dingen, over hoe de school beter kan, goede ideeën en ook meldingen van dingen die niet goed gaan zijn altijd welkom. Het gaat in de leerlingenraad niet over individuele docenten of persoonlijke dingen, daarvoor kun je terecht bij je mentor of de teamleider.

De rector legt de rol uit van het Leerlingenstatuut. Problemen proberen we altijd eerst op te lossen door samen te praten en te zoeken naar mogelijkheden. Maar als we er dan niet uitkomen, dan staat in het Leerlingenstatuut de rechten en plichten van leerlingen en van dec school. Belangrijk, dus, en zinvol om eens een keer door te lezen. Suggesties voor verbetering zijn altijd welkom.

We spreken over Corona en mondkapjes. Geen van de leerlingen heeft er een probleem mee om ze te dragen. Maar als je één van de weinigen in de klas bent, dan doe je het niet. Verplichten zou wel helpen en geen van de leerlingen zou daar een probleem mee hebben. Wel is de vraag: wat is de sanctie als iemand het niet doet? 'Ervoor nakomen doe ik echt niet', is er een passende sanctie te bedenken? Dat blijkt niet heel eenvoudig. 'Naar huis sturen en als absent noteren' lijkt de leerlingen het beste idee, maar andere leerlingen zouden daar misschien wel misbruik van maken. Leerlingen snappen dat de school de maatregelen van het kabinet overneemt.
Als het nog moeilijker wordt met Corona, zouden leerlingen liever het systeem van halve dagen les weer ingevoerd zien dan de school compleet sluiten.

Wat kon beter bij de start van het schooljaar? Fietsen stallen en uit de stalling halen is lastig, vooral als je een krat voorop hebt en je fiets is 's middags ingebouwd. Maar het is niet zo dat het echt frustrerend is, het lijkt erop dat het wel zo goed mogelijk is geregeld.
Het fietsen naar de sportterreinen: je moet eerst langs school om sportspullen op te halen en weg te brengen - ook als je vlak bij de sportvelden woont. Dat is een interne afspraak van de LO-docenten, denken we. De rector verwijst naar die docenten voor een eventuele oplossing.

Sommige leerlingen in bovenbouwklassen hebben veel tussenuren. Dat komt door de clusters, het is vermoedelijk heel lastig tot onmogelijk om hier iets aan te doen - advies van de rector: leg het aan je teamleider voor, die heeft het beste zicht of er iets aan zou kunnen worden gedaan.

Het achterplein is leeg en zeker in de regen ongezellig. Er is na oplevering van de D-vleugel een werkgroep aan de slag gegaan onder leiding van mevr Eckhardt met ook leerlingen erin. Die gaat werken aan vergroening en verdere invulling. 

Maar eigenlijk is het schooljaar dus al met al heel goed begonnen ...
Voor de volgende vergadering krijgt iedereen weer een uitnodiging.

======================================

Kort verslag van het overleg van de Leerlingenraad van 16 juni met de rector.
Leerlingenraad en MR - aanwezig is ook dhr Mulder, docentlid van de MR en contactpersoon voor de leerlingenraad. De MR heeft vier stoelen voor leerlingen, die momenteel allemaal worden bezet door leerlingen die geslaagd zijn voor hun examen. Er zijn dus nu vier vacatures. Belangstellenden kunnen zich melden bij dhr Mulder: hmu@jtc-roosendaal.nl . Anouk en Rebecca maken alvast een afspraak met dhr Mulder om te kijken of lidmaatschap van de MR iets voor hen is.
Examenkandidaten hebben een onvoldaan gevoel over het afsluiten van hun studie. Geen examenstunt, geen spanning voor de schriftelijke examens, geen examenfeesten, geen grootste officiële diplomering. Best wel jammer, de 'JTC-tijd' wordt zo wat afstandelijk afgesloten.
Nadat bekend werd dat de CSE-toetsen zouden vervallen, waren online-lessen voor examenklassen niet meer nuttig. Die zijn er dan ook niet veel geweest. Er waren nog wel wat afstandslessen voor toetsen Schoolexamen die nog moesten worden afgelegd. 
 Andere leerjaren: leerlingen zijn over het algemeen blij dat ze weer naar school kunnen. Wat ze het meest misten was de vriendenkring, de sociale contacten. Het was ongezellig zonder dat. De vriendenkringen functioneerden nog wel, maar vooral digitaal.
Het aansturen van thuis leren via Magister-agenda ging goed. Er stond beter en nauwkeuriger wat er van je verwacht werd dan vóór de lockdown - dat zou de school moeten vasthouden. Eigenlijk ging thuis zo leren onverwacht goed.
Afstandslessen na de 1e week gingen ook best goed. Wel verschillen tussen docenten. Gemiddeld hadden de leerlingen uit de LLR 10 digitale lessen per week, de rest van de uren waren ze vanuit de Magister-agenda bezig.
Terug op school: Door de halve klassen en de strakke organisatie is de school héél rustig. De indeling van de school is heel duidelijk, de geleideborden op de gangen en alle voorzieningen werken prima. Maar af en toe is het wel saai. Sommige leerlingen missen het leven in de klas en op de gangen, maar voor sommige andere leerlingen is de rust juist fijn. 
Het systeem van N en G werkte niet altijd goed. Sommigen hebben de indruk dat er geen duidelijke norm achter zit, dat het niet objectief is of in ieder geval niet altijd objectief werd toegepast. Als het systeem zo zou blijven, zou de school daar aandacht aan moeten geven.
Wat moet de school meenemen uit de ervaringen?   
a. laat opstaan was héél prettig
b. goede omschrijving van de leerstof in de agenda maakt dat leerlingen veel meer zelfstandig kunnen dan ze/we tot nu toe dachten
c. de sociale samenhang in de groep was best groot bij het afstandsleren - app-groepen waarmee leerlingen elkaar erop wezen dat er een les was begonnen en dergelijke. Het zou mooi zijn als daarvan iets verder kon worden gebruikt.
Volgend jaar
De rector dankt via deze mail ALLE leerlingen die dit vreemde schooljaar hebben bijgedragen aan de leerlingenraad of de medezeggenschapsraad of de inspraak via andere groepen. Bijdragen van leerlingen worden door de school erg gewaardeerd.
We gaan in het volgende schooljaar weer van start - afhankelijk van de regels die bepalen wat er dán wel of niet mag. Een uitnodiging voor de LLR van volgend schooljaar volgt in september.
Eerst wenst de rector iedereen een heerlijke ontspannen vakantie ...

Media
  • LLR