Helpdesk JTC-ICT gaat open

Helpdesk ICT
Het JTC is bezig om een professionele ICT-helpdesk in te richten. Vanaf de week van 7 september is deze bemenst. De locatie is voor alle leerlingen de Servicebalie D-vleugel (het loket direct bij de entree). De helpdesk is bedoeld voor ALLE vragen die leerlingen (en medewerkers) hebben, bijvoorbeeld over wachtwoorden, werking van ICT-voorzieningen en (in beperkte mate) technische problemen met apparatuur.
Openingstijden zijn met ingang van 7 september 2020:
Maandag 08.30 uur - 16.00 uur
Donderdag 08. 30 uur - 16.00 uur
Aanvullend is er iemand van RentCompany op maandag en donderdag van 10.00-11.00 uur voor specifieke problemen met de laptops die bij hen zijn geleaset. 
Vragen kunnen ook gesteld worden via helpdesk@jtc-roosendaal.nl.


Vorige Update:
Spreekuur ICT in de 1e week van september:
dinsdag 1 september: 08-00-08.45 uur
woensdag 2 september: 08.00-08.45 uur
donderdag 3 september: 10.00-11.00 uur
vrijdag 4 september: 08.00-08.45 uur
Locatie: servicebalie D-vleugel (bij de entree)

Je kunt hier terecht voor:
- afhalen laptop RentCompany (als je die nog niet opgehaald had)
- melden van technische problemen met de laptop
- vragen over het inloggen bij je JTC-account - vragen daarover kun je ook stellen via helpdesk@jtc-roosendaal.nl (dit is soms zelfs sneller ...)

Vorige update:
Op vrijdag 28 augustus en maandag 31 augustus worden de ruim 800 laptops van RentCompany op het JTC uitgereikt. Hier vindt u verdere informatie over dit omvangrijke project.


Q: Is alles goed gegaan?
A: Op vrijdag: bijna alles ... . Eén doos met laptops was in het magazijn niet in de vrachtwagen gezet - 10 laptops konden daardoor niet worden afgeleverd, de betrokkenen krijgen bericht wanneer zij de laptops wel kunnen komen afhalen.

Q: Bieden RentCompany en het JTC ondersteuning als er bij het installeren iets niet goed gaat?
A: Ja, natúúrlijk. Vanaf dinsdag 1 september tot en met vrijdag 4 september is er dagelijks een ondersteuningsuur van de JTC-ICT-afdeling. De tijden hiervan zijn vanaf maandag bekend. Locatie is de (nieuwe) servicebalie van de nieuwe D-vleugel. Deze ondersteuning komt vanuit het JTC - het is daarom mogelijk dat wij niet op alle technische vragen antwoord kunnen geven.
Vanaf dinsdag 8 september is de servicebalie/ helpdesk van RentCompany ingericht. Die is enkele dagen per week geopend - deze wordt bemenst door JTC en RentCompany samen. Locatie is de (nieuwe) servicebalie bij de ingang van de (nieuwe) D-vleugel. Hier kunnen leerlingen terecht met hun RentCompany-device voor álle vragen.

Q: Wat als inloggen bij het JTC niet lukt?
A: Voor vragen rond wachtwoorden, inloggen en dergelijke blijft de 'gewone' JTC-helpdesk beschikbaar. Die is te vinden via emailadres helpdesk@jtc-roosendaal.nl.

Q: Vanaf wanneer worden de laptops in de lessen gebruikt?
A: Dat zal per vak verschillen. Vanaf volgende week gaat dat voorzichtig beginnen, zowel docenten als leerlingen gaan wennen aan het gebruik en de vele mogelijkheden die de laptop biedt. In de loop van het jaar zal het gebruik toenemen en de laptop zal voor het maken van werk (zowel op school als thuis) steeds meer onmisbaar worden. Maar het hele jaar en ook volgende schooljaren blijft gelden: ICT is ondersteunend voor onderwijs, het contact tussen docent en leerling blijft centraal staan bij het onderwijs op het JTC. 

Q: Zullen de leerlingen in volgende jaren dus steeds minder boeken krijgen?
A: Het JTC kiest voor 'blended learning': de combinatie van boek en digitaal. Alleen boeken is te weinig flexibel en doet geen recht aan de ontwikkelingen in de wereld. Alleen digitaal leert voor leerlingen niet efficiënt - dat hebben we wel geleerd in onze maanden 'corona-onderwijs'. Dus: goed leren staat centraal en de combinatie van boek en digitaal is daarvoor belangrijk. Het is wel de verwachting dat werkboeken minder belangrijk zullen worden, het zou best kunnen dat de komende jaren daarvan minder gebruik gemaakt zal worden. Maar de ontwikkelingen op dat gebied gaan we afwachten ...

Q: En als er een nieuwe Corona-crisis komt?
A: Het JTC volgt de aanbevelingen van het RIVM en de VO-Raad. Indien er weer een (gedeeltelijke) lockdown komt, zal het JTC door de ervaringen en de invoering van devices sneller en beter kunnen reageren. Op het moment dat dit dreigt te gebeuren, worden leerlingen en ouders natuurlijk uitgebreid ingelicht.

Bericht van 25 augustus: 
De via school bestelde laptops voor leerlingen gaan worden uitgeleverd. Leerlingen en/of ouders ontvangen een dezer dagen ook een afhaalbericht van de leverancier. Met dit afhaalbericht kan binnenkort een laptop worden opgehaald.

Hieronder in de bijlagen vind je twee documenten over de uitlevering. Het zijn er twee:
a. de handleiding gaat over de eerste installatie van de laptop.
b. het andere document betreft informatie over de uitlevering.

 

Helaas zijn er enkele leerlingen die nog even op hun laptop moeten wachten en ook nog geen afhaalbericht krijgen. Zij ontvangen wel bericht over de levering als kennisgeving en als informerend over de installatie. Zodra er meer bekend is over de levering van deze laptops, ontvangen de betrokkenen bericht.

 

Het is nuttig om deze beide documenten tussen ouders en leerlingen even door te nemen (leerlingen ontvangen de documenten ook via het eigen mailadres).

20200825 afhalen laptops.pdf
Handleiding - Eerste installatie van de laptop.pdf