Het bezoek van auteur en piloot Buddy Tegenbosch aan onze locatie Azalea voor onze M3-leerlingen op 20 februari 2020 was (alweer) succesvol. Wederom wist Buddy door het vertellen van allerlei anekdotes en het enthousiast presenteren van zijn boeken onze leerlingen te motiveren tot het stellen van goede vragen.
Buddy Tegenbosch spreekt en verstaat de taal van onze leerlingen. Hij is grappig, assertief en weet ook leerlingen met een minder goede luisterhouding erbij te betrekken. Eveneens wisselt hij woord en beeld voortdurend af en komt hierbij tegemoet aan de gewenste leerstijl van onze leerlingen.
Meer over Buddy Tegenbosch vindt u hier:
https://www.jtc-roosendaal.nl/Nieuws-Activiteiten-Fotos/Nieuwsoverzicht/art/690908
Buddy heeft op donderdag 20 februari drie verschillende presentaties gegeven waarbij hij steeds rekening hield met het aanwezig publiek. Het is verbazingwekkend hoe enthousiast en gedreven hij steeds weer vertelde over zijn vier gepubliceerde boeken, t.w. ‘Pokerface’, ‘Oog om Oog’, ‘Livestream’ en zijn laatst verschenen boek ‘Match’.
Een boek is voor veel leerlingen 'gewoon' een boek, maar kennismaken met auteurs geeft voor leerlingen aan het boek een meerwaarde: het boek krijgt een gezicht en een extra verhaal - dat nodigt uit om meer te gaan lezen.
Afgelopen schooljaar hebben onze JTC-mavo-leerlingen tijdens de lessen Nederlands laten zien dat er wel degelijk behoefte is om boeken te lezen. Vaak in tegenstelling tot thuis met de vele afleidingen en soms onrust zorgen onze docenten Nederlands onder schooltijd voor rust en een prettige omgeving om aantrekkelijke boeken te lezen. Steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs ‘roosteren’ tegenwoordig schooltijd in om leerlingen te enthousiasmeren boeken te lezen en ‘nieuwe’ boeken te leren kennen.
Bij het maken van verantwoorde maatschappelijke keuzes is geletterdheid essentieel; het is een noodzakelijke voorwaarde voor deelname aan het maatschappelijk lezen en burgerschap. Met hulp van onze enthousiaste en betrokken docenten zijn we zeker in staat het leesplezier van onze leerlingen op onze school te verhogen en daarmee de geletterdheid te stimuleren. Auteurs uitnodigen op school en aandacht en tijd vrijmaken voor het lezen van boeken zijn activiteiten die op een school niet meer mogen ontbreken.