Pesten is afschuwelijk, En natuurlijk los je pesten niet op met een 'week'. Op het JTC geven we voortdurend aandacht aan ' hoe gaan we met elkaar om' . Volgens ons is dat veel breder dan alleen maar 'niet pesten': het gaat over elkaar leren kennen, elkaar respecteren, in verschillen elkaar ondersteunen, vriendelijk zijn en blijven. En dan natuurlijk niet alleen er aandacht aan geven als het verkeerd gaat, maar juist preventief actief zijn - in groepsvorming, in normen en waarden van je groep, in samen positief met elkaar omgaan, in verschillen kennen en waarderen, in respectvol en vriendelijk zijn.
Natuurlijk gaat het ook wel eens fout op het JTC. Dat weten we en we ontkennen het ook niet. Ook JTC-leerlingen plagen en soms loopt dat uit in pesten, leerlingen zoeken grenzen op en gaan er soms over - als we dat constateren dan gaan we daarmee direct aan de slag. Met de direct betrokken leerlingen, maar ook met de hele klas eromheen. We hebben daarvoor een pestprotocol en eigen instrumenten voor analyse en aanpak. Zo nodig halen we er externe deskundigen bij.
De coördinatie op het JTC is in handen van drie docenten die de activiteiten over deze onderwerpen coördineren. Zij heten dan ook niet 'pestcoördinatoren', maar 'contactpersonen sociale veiligheid'. Dit past bij de veel bredere aanpak van het JTC. De contactpersonen sociale veiligheid op het JTC zijn de heer Uijtdehaag, mevrouw Van Dorst en mevrouw Kloth. Als je vragen hebt: voel je vrij om hen te mailen!
De activiteiten op het JTC rondom de thema's van sociale veiligheid lopen het hele jaar door. Het zijn activiteiten als teambuilding en het bespreken van klassikale waarden en normen bij de start van het schooljaar, maar ook lessen over groepsprocessen, digitale veiligheid en social media, privacy, en nog veel meer. Door het integraal aan te pakken blijven we niet steken in losse initiatieven tijdens landelijke weken, maar wordt en blijft het onderdeel van de schoolcultuur. Het JTC-antipestbeleid en het protocol vindt u op
https://www.jtc-roosendaal.nl/JTC-Wiki/art/679240.
Goed om eens door te lezen ...
Natuurlijk is ook het JTC actief tijdens een landelijke activiteit. Voor de 'week tegen pesten' is door de contactdocenten een lesbrief geschreven. Deze zal door mentoren en vakdocenten worden gebruikt om in de week tegen pesten aandacht te geven aan het onderwerp. Soms door het uitdrukkelijk te bespreken, soms ook in de zijlijn van 'gewone' lessen.
Week tegen pesten
21 t/m 25 september 2019
Thema: samen aan zet
Lees meer over deze week op: https://www.weektegenpesten.com/
Pesten is niet: één leerling die iets doet tegen één andere leerling. Het is een ingewikkeld proces waarbij veel mensen betrokken zijn, met allerlei verschillende rollen. Daarom is het thema van de Week tegen pesten 2019: samen aan zet.
Hoe groter het aantal leerlingen is dat pesten afkeurt, hoe kleiner de kans op pesten in de klas. Door met elkaar afspraken te maken, teambuildings activiteiten te doen met de groep, elkaar goed te leren kennen en door zelf het goede voorbeeld te geven. In een positieve groep is er minder behoefte om te pesten.
Door aan het begin van het schooljaar in te zetten op de normen en waarden en op samenwerking in de groep, ga je op een duurzame manier aan het werk om pesten aan te pakken. Leerlingen leren op die manier dat ook zij iets kunnen doen tegen pesten. Ook in kleine acties kunnen leerlingen laten zien dat ze pestgedrag afkeuren. Heldendaden hoeven niet groot te zijn. Door samenwerking in de groep, zorg je met elkaar voor een goede sfeer. Iedereen die hieraan een bijdrage levert is een held: leraar en leerlingen.
De oplossing van pesten ligt bij 'samen'.
Dat pesten een groepsproces is, is bekend. Voor een duurzame oplossing is het interessant om pesten niet alleen als een groepsproces te zien maar ook op die manier aan te pakken. Uit onderzoek blijkt dat de andere leerlingen in de groep ertoe bijdragen dat het pesten in stand blijft of zelfs toeneemt. Als buitenstaanders niet ingrijpen bij pesten, stemmen ze impliciet in met het pesten. Daarmee spelen ze een grotere rol dan je in eerste instantie zou denken. Als veel leerlingen in de klas optreden tegen pesten, is het voor de daders minder relevant om door te gaan. Zij zullen dan eerder geneigd zijn om te stoppen met pesten.